Kontener transport

DSC_4050Popularny, jednakże całkowicie mylny pogląd jakoby polskie porty stały teraz „puste”, nic się w nich nie działo, natomiast przeładunki artykułów jak również inwestycje wygasły to wynik nie wyłącznie niewiedzy a także braku popularyzacji tematyki gospodarki morskiej, natomiast nade wszystkim postępu jak również ciągle dopracowywanej racjonalizacji oraz optymalizacji transportu morskiego jak również generalnie intermodalnego. Zasadniczy jest w tym udział transportu towarów drobnicowych: transport kontenera. W szczególności zjednostkowanych, jakich największa grupę stanowią ładunki typu ro-ro i właśnie kontener-transport.

Spośród pożytków wynikających z konteneryzacji rozpoczęto sobie zdawać sprawę niesłychanie wcześnie. Pierwszym statkiem przeznaczonym do przewozu kontenerów w branży transport morski był amerykański MS „Ideal-X”, przebudowany z tankowca w 1956 roku. Zdołał przewozić 53 kontenery, wówczas jeszcze 35-stopowe. Trzeba pamiętać, że kontenery to ekonomiczny rodzaj transportu, pod warunkiem dobrze rozwiniętej infrastruktury. Ich siły tkwi w ilości, więc wszelkie operacje muszą być uzyskiwane płynnie, sprawnie a także prosto. Transport kontenera żąda budowy istnienia nie zaledwie statków do przewozu kontenerów, terminali kontenerowych, centrów logistycznych, natomiast również rozwiniętego systemu dróg, kolei oraz „suchych portów” na zapleczu portów morskich. Dopiero taka, rozwinięta, sprawna jak również dobrze urządzona infrastruktura transportowa niesie, iż artykuły dzięki transportowi intermodalnemu docierają dziś od nadawcy do odbiorcy szybciej niż kiedykolwiek a także w ilościach nigdy w historii transportu niespotykanych. To właśnie bywa siła kontenerów jak również usług z zakresu kontener transport.

Proces ten, z pewnym opóźnieniem, ale zaczął się na właściwe w latach 70’ też w Polsce. W wraz z rozwojem nowego w owym czasie sposobu przewozu drobnicy (kontener transport) konieczność budowy w kraju kierowanego terminalu do obsługi towarów skonteneryzowanych stała się jaskrawa. Wola o jego budowie zapadła jak również nowy terminal kontenerowy BCT zlokalizowany został na obszarze tzw. portu zachodniego w porcie gdyńskim. Inwestycja rozpoczęta została w 1976 roku. Projekt a także założenia techniczno – ekonomiczne opracowało Biuro Projektów Budownictwa Morskiego w Gdańsku, a na głównego wykonawcę wybrano Gdyńskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego. Oprzyrządowanie technologiczne przyjechało z Hiszpanii, a jego głównym producentem była firma Paceco-Freuhauf. Wypada zauważyć, iż BCT, terminal kontenerowy budowany od podstaw, natomiast na ówczesne czasy był on nad wyraz nowoczesny. Możliwość realizacji usług transport kontenera oraz kontener-transport stały się w polskiej branży gospodarka morska faktem.

Teraz najstarszy w Polsce terminal kontenerowy liczy sobie grubo ponad 30 lat. W budowanej bazie kontenerowej eksploatację zainaugurowano 29 października 1979 roku obsługując pierwszy statek Ro-Ro m/s „BALTIC EAGLE” wspólnego serwisu United Baltic Corporation i Polskich Linii Oceanicznych działającego pod nazwą Polanglia.Nie długo bo, w grudniu 1979 roku obsłużony został pierwszy pociąg, a 10 kwietnia 1980 roku serwis Polanglii został uzupełniony siostrzanym statkiem PLO, m/s „INOWROCŁAW”. Gospodarka morska w Polsce pozyskała nowy aspekt. W czerwcu 1980 roku występuje zapoczątkowanie przeładunków w systemie Lo-Lo. Tak wyglądały zalążki konteneryzacji transportu w Polsce, jaka stała się częścią światowego systemu obsługi transportu gwarantując transport kontenera.

Na rzecz prędkiego przepływu przepływu produktów w zakresie kontener-transport na całym świecie a także pomniejszenia kosztów duże kontenerowce przewożą własne ładunki na kierunkach międzykontynentalnych, odwiedzając parę portów na kontynencie tzw. hubów (bywa nim np. głębokowodny terminal kontenerowy Portu Północnego w Gdańsku). Perspektywy rozrostu dla branży transportu kontenerów również są optymistyczne.