Otwarcie nowej kolejowej trasy do Portu w Gdańsku

Otwarcie nowej kolejowej trasy do Portu w Gdańsku

Port w Gdańsku rozwija się w ostatnich latach w wielu obszarach, coraz to nowe inwestycje powstają nie tylko na portowych obszarach, ale obejmują też pobliską infrastrukturę. W ostatnim czasie naprawdę sporo wysiłku lecz również środków finansowych włożono w rozbudowę i modernizację tras dochodzących na teren portu. Jest to całkowicie zrozumiałe, bowiem zwiększenie możliwości rozładunkowych powinno iść w parze z możliwością obsłużenia przewozu kontenerów do innych miast – brak dobrej jakości nitek kolejowych albo drogowych nie może tu stanowić wąskiego gardła. Z takich też powodów wiele inwestycji na terenie Gdańska w ostatnim czasie już dokończono, lecz dużo też czeka na wykonanie. W szczególności duży nacisk jest kładziony na gruntowną rozbudowę kolejowych połączeń, jakie w związku z dynamicznym rozwojem portu po prostu zaczęły nie dawać rady. Stąd też przykładowo wystartował projekt modernizacji połączenia pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Gdańskiem, który obejmował prace przy moście nad Wisłą a także przy linii kolejowej o dwóch torach, całość tego przedsięwzięcia oszacowano na 370 milionów.

Otwarcie nowej kolejowej trasy do Portu w Gdańsku
Otwarcie nowej trasy kolejowej do Portu w Gdańsku w kierunku terminala DCT

Pierwsze nowe transporty na nowej trasie zaczęły jeździć w dniu 21 stycznia, i robić to aktualnie mogą znacznie szybciej niż do tej pory. Przed rozpoczęciem modernizacji składy poruszały się z prędkością 20 km/h, obecnie jest to pięć razy więcej. Przy okazji wykonywanych prac poprawiono także transport rzeką która przepływa pod mostem. Dzięki dużemu podniesieniu konstrukcji obecnie rzeką mogą płynąć dużo dłuższe jednostki pływające. W chwili obecnej możliwe będzie umieszczenie nawet trzech poziomów kontenerów na barce, co dużo może usprawnić żeglowanie na tym właśnie szlaku. Aby poprawić poziom bezpieczeństwa wspomniany most został też odpowiednio oświetlony. Opisywana inwestycja będzie miała duże znaczenie dla rejonu Gdańska. Niedawno uruchomiona do użytku trasa 226 znacznie zwiększy możliwości przepustowe między Pruszczem Gdańskim a Portem kilka razy, a dodatkowo pozwoli na jazdę znacznie cięższych składów niż dotychczas. I wszystko wskazuje na to, że na tym się nie skończy, bowiem są planowane kolejne inwestycje mające jeszcze bardziej poprawić infrastrukturę w tamtym regionie.
.