Symboliczne otwarcie nowego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.

Symboliczne inauguracja współczesnego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Najważniejszym sposobem transportu różnych ładunków między Chinami a Europą są wielkie kontenerowce, które jednorazowo mogą zabrać na swój pokład około dwudziestu tysięcy TEU. Transport drogą morską ma sporo zalet, jest bardzo tani i bezpieczny, a rozwinięta infrastruktura portowa daje naprawdę duże możliwości obsługi transportowanych ładunków. Jednak jego podstawowym minusem będzie czas podróży, gdyż przeważnie na pokonanie drogi między danymi portami jest potrzebne kilka tygodni. Dlatego też spedytorzy poszukują rozmaitych sposobów na przyspieszenie transportu ładunków, na przykład wykorzystując do tego kolej. Jak się okazuje, transport specjalnie przygotowanymi składami ma kilka zalet, jakie będą się przyczyniały do tego, że zainteresowanie nim będzie rosło. Przede wszystkim ważny jest czas, w niejednym przypadku kontrahenci nie mogą tak długo oczekiwać na zamówione produkty, więc decydowali się na znacznie kosztowniejsze przesyłki samolotowe. Obecnie podróż składu kolejowego z Chin do Europy może potrwać maksymalnie kilkanaście dni, a równocześnie będzie o jedną trzecią tańsza niż samolot.

Pierwsze połączenia bezpośrednie między Chinami a Polską zostały uruchomione już w 2013 roku, pociągi przywoziły towary na stację w Łodzi, a potem musiały wracać puste. W czerwcu bieżącego roku został zrobiony kolejny ważny krok w wymianie handlowej między Azją a Europą, to znaczy symbolicznej formie został otwarty współczesny Jedwabny Szlak. Symbol ten stanowił towarowy skład który jechał z chińskiego miasta Chengdu do Warszawy, wiozący w 22 kontenerach elektronikę użytkową i samochodowe części. Symboliczne otwarcie nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.
Pociąg zaczął podróż ze stacji początkowej 8 czerwca ubiegłego roku i po przebyciu jedenastu tysięcy kilometrów i niecałych dwóch tygodniach podróży zameldował się w Warszawie. Dużo wskazuje na to, że ta trasa może być chętnie wykorzystywana przez klientów, ze względu na szybkość transportu i niższe koszty. Poza tym firmy z naszego kraju starają się bardzo, aby składy nie wracały puste jak dotychczas, lecz wypełnione produktami spożywczymi z Polski, na przykład owocami, sokami czy wszelakimi słodyczami. Dzięki temu koszty transportu kolejowego zostaną znacznie zmniejszone, a to z kolei da jeszcze więcej konkurencyjności pociągom.