Szybki rozwój portu Gdańskiego dużym zagrożeniem dla innych portów w Europie

Energiczny rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Pełen energii rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla pozostałych europejskich portówOd jakiegoś czasu gdański port noruje coraz to nowe rekordy pod względem przeładunków, a szybkość zmian zaskakuje wszystkich. Kiedy kilkanaście lat temu zaczęły się prace przy tym projekcie, to nikt nawet nie marzył że tak się to wszystko rozwinie. W końcówce minionego wieku zainicjowano ideę otworzenia w Gdańsku prawdziwego terminala kontenerowego, ponieważ już wtedy widziano bardzo duże możliwości transportu morskiego. Do wykonania tego zadania została wybrana spółka DCT Gdańsk, która miała się zająć zarówno samym projektem jak również kompleksową budową. W czerwcu 2007 roku rozładowana została pierwsza jednostka, i od tego czasu rozpoczął się naprawdę szybki rozwój portu. Jednym z najważniejszych etapów w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniej obsługi statków które przypływają z Azji. Przez to port DCT już w roku 2010 uzyskał 180-procentowy wzrost, stając się dzięki temu jednym z najdynamiczniej rosnących się portów na z całego świata. Taki wzrost wcale się nie skończył, i następne lata również skończyły się dużym sukcesem.

Kolejny z milowych kroków nastąpił w 2011 roku, gdy port zaczął przyjmować największe kontenerowce mające ładowność 15500 TEU. Tym sposobem zaczął się on zaliczać do elitarnego grona głębokowodnych portów w Europie, co stwarzało zupełnie nowe możliwości, szczególnie biorąc pod uwagę jego doskonałą lokalizację. Port w Gdańsku leży w takim miejscu, że obsługiwać może całą Wschodnią i Środkową Europę, i w stu procentach wykorzystuje tę możliwość, obsługując coraz więcej ładunków transportowanych przez Morze Bałtyckie. Ostanie dwa lata to następne wzrosty, co już w chwili obecnej pozwala na konkurowanie ze wszystkimi dużymi portami w tym regionie, między innymi Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak przekonuje w wywiadach wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu chce, żeby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję, i aby tego dokonać są w planach kolejne istotne projekty. Na przykład zaczęła się budowa kolejnego terminala, którzy znacząco powinien rozszerzyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsługiwanie dużo większej liczby jednostek.