Transport kontenerowy, zarówno standardowych typów 20 i 40 – stopowych, jak też bardziej specjalistycznych rodzajów: reefeerów (kontenery chłodnicze), open-topów, hard-topów, kontenerów-platoform, kontenery-tanki czy tez pojemników o powiększonej do 45 stóp długości wymaga szczególnej ostrożności i najwyższego profesjonalizmu, aby uniknąć wszelkich nieprzewidzianych sytuacji.

Transport kontenerowy – dotyczy to nie tylko niebezpieczeństwa fizycznego uszkodzenia kontenera czy też towaru, ale również nieprawidłowości przy okazji odprawy celnej, opóźnień przy dostarczaniu zleconego ładunku na miejsce czy tez innych błędów spedycyjnych.

Jak wiele ważnych czynników gra tu rolę i jak wiele zależy od dobrej organizacji pracy ze strony doświadczonego spedytora, jak np. firmy Helena TS, który zarządza także portalem transport-kontenera.pl, niech świadczy poniższa lista przykładowych działań o kluczowym znaczeniu.

Istotne jest tzw. zasztauowanie kontenerów na statku, czyli takie ich rozmieszczenie na i pod pokładem, aby po pierwsze zapewnić bezpieczeństwo – stabilność statku, o drugie kontenerom specjalnych rodzajów, np. reeferom zapewnić stały dopływ prądu niezbędnego do napędzania urządzeń chłodniczych, wreszcie po trzecie – ważne jest rozłożenie towarów na statku w taki sposób, aby ich rozładunek i załadunek wymagał jak najmniejszej ilości ruchów suwnicy nabrzeżowej. Chodzi tu więc o względy ekonomiczne.

Niezwykle ważna jest organizacja transportu kontenera na lądzie : trzeba unikać korków i dróg potencjalnie niebezpiecznych organizować pracę kierowców sposób zgodny z przepisami prawa dobrymi obyczajami branży transportowej.